Katalizator samochodowy diesel – co warto wiedzieć przed zakupem?

Układ wydechowy w samochodzie to nie tylko popularnie zwana „rura”, która ma jedynie imponować swoim wyglądem. Układ wydechowy spełnia niezwykle istotną funkcję, jaką jest odprowadzanie i usuwanie powstałych w wyniku pracy silnika spalin. Jednym z kluczowych dla tego procesów elementem jest katalizator.

Katalizator – podstawowe fakty

Prawidłową nazwą na katalizator jest reaktor katalityczny, który swoją nazwę zawdzięcza obecności w swoim wnętrzu substancji chemicznych – katalizatorów, które przyśpieszają reakcje chemiczne służących redukcji szkodliwych spalin. W przypadku silników diesla ich funkcja i budowa jest inna niż w zwykłych silnikach.

Jego zadaniem jest pozbywanie się cząstek stałych (m.in. sadza, węglowodory, dwutlenek siarki, tlenki azotu). Katalizator pracuje wydajnie tylko w wysokich temperaturach (powyżej 300 stopni Celsjusza), dlatego nowe samochody wyposażone są w dwa, a niekiedy nawet więcej katalizatorów, z których jeden przeznaczony jest do pracy „na zimno”

Kiedy zmienić katalizator?

Żywotność katalizatorów starszego określa się na mniej więcej 100000 km, te nowocześniejsze mają pracować nawet przed 250000 km, warto jednak kontrolować jego stan regularnie. Obecnie auto nie przejdzie przeglądu technicznego jeśli podczas kontroli zadymienia spalin wynik będzie za wysoki. Uszkodzony katalizator wpływa także na samą jazdę, nie tylko na środowisko, a mianowicie powoduje dławienie się silnika, sprawia, że pracuje głośniej i mniej wydajnie.

Wymiana katalizatora

W przypadku starszych aut z silnikiem diesla można zastosować katalizator uniwersalny, którego podstawową zaletą jest niższy koszt (do ok. 200-400 zł), jak i możliwość samodzielnej instalacji.

Nowe samochody z takim silnikiem zazwyczaj wyposażone są w katalizator połączony z filtrem cząsteczek stałych, a ponadto sam katalizator umiejscowiony jest obok kolektora wydechowego (ze względu na panującą tam większą temperaturę), co znacznie utrudnia jego instalację. Koszt nowego katalizatora dedykowanego do konkretnego modelu to wydatek rzędu 700 zł. Cena ta znacznie rośnie w przypadku konieczności wymiany także wspomnianego filtra cząsteczek stałych.

Kupując nowy katalizator warto wiedzieć, że istnieją firmy zajmujące się skupem starych. Odzyskują z nich wiele wartościowych substancji (zależnych od rodzaju katalizatora), oferują więc niekiedy bardzo dobre ceny (nawet do ponad 1000 zł), wszystko zależy jednak od rodzaju posiadanego katalizatora.